<< Business Battle

Oletko ajassa kiinni?

“Tämä oli aikakausista paras ja pahin, se oli viisauden ja hulluuden ikä, uskon aika, epäilyksen aika, valon ja pimeyden aika, tämä oli toivon kevät ja epätoivon talvi, meillä oli kaikki edessämme eikä mitään edessämme.”

Kuvaus nykyajasta? Ei. Nämä ovat alkusäkeet vuonna 1859 julkaistun Charles Dickensin Kaksi kaupunkia –romaaniin. Samana vuonna julkaistiin Charles Darwinin Lajien synty, joka esitteli konseptin ”vahvimman selviytymisestä.” Eikö mikään ole muuttunut? Onko 2018 uusi 1859?

Kenelläkään ei ole kristallipalloa, joka kertoisi millainen on tulevaisuuden menestyskonsepti ja mitä metodeja kannattaa käyttää. Mutta kuten historia meille opettaa, murrosvaiheessa parhaiten ovat pärjänneet yritykset, jotka ovat reagoineet uusiin tuuliin nopeasti ja muovanneet toimintaansa asiakkaiden tarpeiden mukaisesti. Vain sopeutuvimmat selviytyvät tällaisina aikoina. Mutta ei hätää, tässä on kolme vinkkiä, joiden avulla voit torjua turbulenssia.

  1. Ota data ohjaamaan suunnittelua

Tämän päivän toistuva teema on se, miten asiakasdatan käyttö muokkaa markkinointia yksilöllisemmäksi. Brändit tarvitsevat oman datastrategian ja oikean teknologian datan analysoimiseen. Pelkällä datalla ei tee mitään. Mutta kun siitä jalostetaan ymmärrettävää informaatiota, voidaan tuotetulla tiedolla johtaa markkinointia tehokkaammin. “Mitä ei voi määritellä ei voi mitata; mitä ei voi mitata, ei voi johtaa.” sanoi professori Paul Lillrank jo kaksikymmentä vuotta sitten.

Perinteiset mainostoimistot ovat niin keskittyneitä luoviin ideoihinsa, että jättävät datan huomioimatta.

Siitäkin huolimatta, että se kertoisi kohdeyleisöstä luotettavasti eikä tarvitsisi turvautua mutu-tietoon. Tulevaisuudessa pärjäävät yritykset, jotka osaavat naittaa luovuuden ja datan toisiinsa. Hyvä esimerkki tästä on taannoinen Spotifyn kampanja, jossa mainostoimisto kaivoi datasta odottamattomia yhtäläisyyksiä ja teki niistä ulkomainoksia, joista sanotaan esimerkiksi: ”Hyvä henkilö, joka kuuntelit ”Sorry” -kappaletta 42 kertaa ystävänpäivänä. Mitä on tapahtunut?”

 

  1. Palvelumuotoilusta suurin osa on tunnetta

Palvelumuotoilusta puhutaan tällä hetkellä paljon, mutta monelle sen sisältö on epäselvää. Toisaalta eipä sille ole olemassa täydellistä määritelmääkään. Toiset ajattelevat sen olevan vain käyttöliittymäsuunnittelua ja toiset pelkkää konsultointia. Kuten Veikko Törrönen blogissaan osuvasti toteaa, palvelumuotoilussa on kyse suurimmaksi osaksi tunteesta ja asiakaskokemuksesta, jotka ovat myös tuloksellisen markkinoinnin ytimessä. Suomalaiset usein unohtavat, että on edullisempaa rakentaa emotionaalista lisäarvoa kuin panostaa toiminnallisuuteen ja teknisiin ominaisuuksiin.

Palvelumuotoiluprosessin lähtökohtana on aina asiakkaan ydinongelman ymmärtäminen ja sen ratkaiseminen. Se on kokeileva ja iteratiivinen tapa toimia, jonka ehdoton edellytys on vahva luottamussuhde suunnittelutoimiston ja asiakasyrityksen välillä. Palvelumuotoilun lopputulos voi olla jotain muuta, kuin mitä on alunperin lähdetty hakemaan.

Michael Haupt ennustaa artikkelissaan, että vuoteen 2030 mennessä massamediat kuolevat ja ihmiset voivat itse päättää, miltä yrityksiltä he suostuvat vastaanottamaan markkinointiviestintää. Itse ennustan, että myös pienemmät yritykset joutuvat panostamaan palvelumuotoiluun luodakseen tunneyhteyden asiakkaisiinsa. Samalla mainostoimistot muuttuvat murroksessa asiakaskokemustoimistoiksi, jotka muotoilevat palvelut ja sisällöt kiinnostaviksi kokonaisuuksiksi ja rikastavat samalla ihmisten elämää. Tämä onnistuu vain, jos yrityksissä on perinteisen graafisen ja tekstisuunnittelun ammattilaisten lisäksi monipuolisia bisnes- ja asiakaskokemusosaajia.

Ja tietenkin useampia keinoälyjä hoitamassa käytännön asioita.

 

  1. Menestyminen vaatii erottumista

Meitä suomalaisia tuppaa vaivaamaan rohkeuden puute ja epäonnistumisen pelko. Uskallamme erottua ja panostaa sen verran, että pärjäämme, mutta rohkeus lähteä valloittamaan maailmaa puuttuu. Onneksi Nokian nousun ja tuhon myötä Tampereen seutu on täyttynyt menestykseen tottuneista kansainvälisen tason osaajista ja yrityksistä, joille erottuminen on itsestäänselvyys. Täällä markkinointi nähdään investointina, ei kustannuksena. Se on yrityksen identiteetin ydinosa ja auttaa pärjäämään pitkällä tähtäimellä globaalissa kilpailussa.

Esimerkiksi tamperelainen Framery on tehnyt puhelinkopeista seksikkäitä ympäri maailman. Rohkealla asenteella, upealla suunnittelulla ja ottamalla markkinoinnin tärkeäksi osaksi yritysstrategiaansa Framery on pystynyt valloittamaan tiloja maailman suurimpien yritysten toimistoissa.

Jotta markkinointi on kiinnostavaa ja jää mieleen, viestin täytyy kouraista syvemmältä inhimillisellä tasolla, kuten hyvä taide tekee. Picasson omaperäiset maalaukset ja Debussyn vallankumoukselliset sävellykset puhuttelevat ihmisiä ympäri maailman, ja kertovat jotain ihmisyydestä ja ajasta jossa elämme. Taide on osa identiteettiä ja identiteetti keino erottautua muista. Näin ajatellaan myös parhaista brändeistä.

Upea esimerkki puhuttelevasta ja erilaisesta kampanjasta on vuonna 2017 McCannin SSGAlle suunnittelema Fearless Girl patsas, joka seisoo Wall Streetilla uhmaten hyökkäävää härkää. SSGA halusi viestiä uudesta rahastostaan, joka sijoittaa naisten johtamiin yrityksiin. Kampanjan viesti oli täydellisesti ajassa kiinni, mutta sen toteutus ei muistuttanut mainontaa. Ihmisten oli helppo ottaa patsas omakseen ja jakaa sen kuvia sosiaalisessa mediassa. Arvioiden mukaan kampanja sai ilmaista mediatilaa noin 7,4 miljoonan dollarin arvosta.

 

Tässä muutamia näkemyksiäni markkinoinnin nykyisyydestä ja tulevaisuudesta. Markkinointi voi parhaimmillaan herättää ajattelemaan, mutta ennen kaikkea sen tehtävänä on olla ajassa kiinni, olla ihmisten arjessa mukana ja tehdä kaikesta vähän helpompaa ja hauskempaa.

Kiitos kun jaksoit lukea blogitekstini loppuun. Tule kuuntelemaan ja keskustelemaan lisää tulevaisuuden haasteista Marketing Business Battleen 16.11.2018. Haluamme kaikki alan osaajat paikalle, joten siksi tapahtuma on ilmainen. Hanki siis liput jo nyt!


Sami Nieminen

Sami Nieminen

Luova johtaja, osakas
Mediaporras Oy