<< Business Battle

Kaikki muuttuu, mikään ei muutu

Kalenterissani on merkintä: “Ennusta markkinoinnin tulevaisuus.”

Ottia tuota…

Siinäpä haastetta maanantaiaamuun. Vanha koodarisieluni astuu framille. Ongelmanratkaisun perusteet lähtevät siitä, että supistetaan haastetta. Eli kun mietitään mikä muuttuu ja miten, koitetaan ensin miettiä mikä ei muutu.

Jos nyt otetaan varovaiseksi aikajänteeksi vaikka sata vuotta, niin markkinoinnin perustotuudet ovat muuttuneet hyvin vähän.

Mitä se markkinointi on?

Ajatellaanpa jonkinlaiseksi markkinoinnin kaavaksi todettua REAN-mallia: Reach – Engage – Activate – Nurture. (Vapaasti suomentaen tavoita – koukuta – ohjaa – sitouta.) Markkinointi ei ole vain uusien asiakkaiden tavoittamista, vaan myös heidän ohjaamistaan ostopäätökseen ja uskollisiksi kanta-asiakkaiksi.

Mitä lähempänä ollaan tuota kaavan loppupäätä, sitä enemmän merkitsee henkilökohtainen kosketuksesi asiakkaaseen ja itse palvelukokemus. Sitä lähempänä ollaan jotain muuttumatonta. Sillä miten brändit liikuttavat massoja, on löydettävissä yhteyksiä sille miten monet uskonnoista ovat syntyneet. Ja tämä taas menee jopa ihmisen biologisten tarpeiden tasolle. Meillä on tarve kuulua ryhmään, luoda symboliikkaa ja jakaa tarinoita. Nämä heimoutumisen elementit on nähtävissä menestyksellisessä markkinoinnissa nimenomaan asiakasuskollisuuden työkaluina.

(Suositeltavaa luettavaa: Brändiyhteisön koheesio ryhmävalinnan evoluutioteorian näkökulmasta : case Tesla, Lauri Alasaukko-oja)

Mutta entä digi ja some ja tubettajat ja…?

Oikeastaan hajatelmani punchline voisi olla, että markkinointi ei niinkään muutu, mutta mainonta muuttuu.

Mainonnan ensisijainen haastehan on ihmisten tavoittaminen. Näin ollen mainontaa on siellä, missä ihmiset viettävät aikaansa. Jos ihmiset menevät uuteen somekanavaan, mainonta menee perässä. Mutta jos tässä yhteydessä puhutaan markkinoinnin muutoksesta, ammutaan mielestäni yli samaan tapaan kuin jos kadunvarsimainos siirretään vanhan tien varresta uuden ohitustien varteen ja puhutaan uudesta strategiasta.

Merkitys merkitsee

Markkinointi siis lähtee aina siitä mikä on markkinoitavan yrityksen/tuotteen/palvelun merkitys asiakkaalleen. Minkä asiakkaan ongelman se poistaa, minkä arvon tuottaa ja mikä on se tarina ja tunne mikä siitä välittyy. Nämä avaimet avaavat liioittelematta ovet ihmisyyden ytimeen. Eli nykyisellä evoluutiotahdillamme nämä totuudet eivät aivan lähipäivinä muutu.

Mutta kyllä. Kanavat ja työkalut muuttuvat jatkuvasti. Mainnonnasta on mahdollisuus tehdä entistä personoidumpaa, oppia asiakkaasta paljon jo ennen kuin hän on asiakas. Ja kun ennustellaan mistä tulee uusi trendi tai kuuma hitti, on suuri mahdollisuus veikata vikaan. Mutta kyytiin yleensä ehtii kyllä, jos tahtoa riittää.

Eli jos huolehdit, että muuttumattomat markkinoinnin perustotuudet ovat kunnossa, olet vahvoilla. Kaikki pohjautuu siihen, että yritysideasi merkitys on kirkas ja kiteytetty – ja että markkinointisi, myyntisi ja palvelusi välittävät saman viestin ja tunteen. Niihin panostamalla et voi mennä vikaan, vaikka pintapuolisesti markkinoinnin keinot heittäisivät häränpyllyä.


Jarkko Caven

Jarkko Caven
Toimitusjohtaja, osakas
Markkinointi­toimisto Bermuda Oy